söndag 4 maj 2008

Pust och stånk


Har just kommit in efter ett pass i trädgår´n, klockan är 20.00.Härligt att kunna vara ute så länge och fortfarande se vad man gör, det är det bästa med våren och sommaren, ljuset.

Mitt projekt i dag var att göra en kant mot gräsmattan där jag ännu inte orkat göra det ännu. Eftersom återvinning är inne just nu så har jag satsat lite på det i min trädgård, ja hur då ? Jo, säckarna med planteringsjord sparar jag och använder till rabattkant, hur? Om det är en gammal rabatt så tar jag bor ca 10 cm grässvål, klipper säcken längst upp (när jag öppnar den) sedan längs långsidorna. Då blir det en lång plastremsa, denna lägger jag med den svarta sidan ner längs gräskanten sedan bitar av grässvålen så att det blir som en kant. Den får inte vara för låg för då blir det meningslöst, vik plasten in mot rabatten och fyll på med jord.

Jag måste ha denna metod för jag har bara lerjord, kan göra lergubbar om jag vill. Har börjat plantera bitvis ovanpå jorden för annars tar det flera år innan träd och buskar börjar växa.

Ska försöka ta lite bilder och lägga in för att förklara bättre, ett av mina mål i morgon. Ett annat är att flytta in mina plantor till växthuset, då skulle de nog må ganska så gott faktiskt. Nu har jag i alla fall gjort det viktigaste och resten får bli alleftersom, har till och med varit givmild mot en del växter och gett dem benmjöl för att de ska växa bra. Men vad händer då, jo vår lilla vita hund tycker att detta luktar spännande och försöker äta lite, det ger tassavtryck i rabatten och ont i magen.

Undrar om det kan vara farligt för honom. Hm. Hur som helst är jag ledig i morgon och hoppas på soligt och vackert väder, vill mysa ute hela morgonen med kaffemugg i min hand.

Tjingeling!

1 kommentar:

Carpe Diem. sa...

Hejsan!
Nu blir jag verkligen nyfiken på din uppfinning! ta kort så jag får se! I stugan har vi ungfär samma typ av jord och jag håller på att bli tokig! Har oxå börjat plantera ovan jord.
Och återvinning är alltid bra. Tänker på alla miljarder jordsäckar man slängt!
Kram/Kerstin fra Schtaan