måndag 12 maj 2008

Det var en gång....

Har försökt att pyssla i trädgården under helgen och har varit ganska duktig på att ta det lugnt och sansat. Igår mådde jag inte så bra så det var naturligt att hellre vara inne än ute i blåsvädret, dessutom funderar jag på hur jag ska fortsätta med gången (stigen) jag gjort.




Här har jag just börjat med inkollningen om hur det kan bli. Sedan var det bara att börja gräva ner den impregnerade träkanten och det gick ganska så bra.






Detta är "kanten" som jag surrat om, Den kan man variera höjden med beroende på hur mycket jord man skyfflar i i den. Man kan också bygga den med lämpliga remsor av grässvålen om man gör en helt ny. Kom i håg att använda "skräpjorden" och fyll på med ny jord sedan.





Nu ska jag avsluta träavspärrningen och ska då övergå till en kant.







Fyll på med gammal hård jord så att man fyller ut plasten eller marktäckväven. Skillnaden mellan dessa är att en del ogräs letar sig fram i alla fall, men plasten är heltät och dödar allt som är under.









Rulla kanten runt jorden som en korv.








Vik in kanten ordentligt så att det blir som en korv.












Tada! Nu behöver jag bara komma på vad jag ska ha för underlag på stigen.

1 kommentar:

Carpe Diem. sa...

Hejsan!
Tack för bilderna och beskrivningen, ska lägg det på minnet! =D
Kram/Kerstin