lördag 13 september 2008

Frostbiten

Nu har frosten härjat på riktigt ute i trädgården. Hoppas bara att jag hunnit rädda mina pellisar, ska faktiskt försöka övervintra dem i år. Detta är bara för kul och ingenting som har med samlande att göra, det räcker nog med santisarna på den punkten. Ett annat test jag ska göra är att klippa ner tagetesen i jorden, speciellt runt rosorna och där det finns antydan till skadeinsekter. Har läst att de inte diggar tagetes nåt vidare och det måste ju testas.

Har fått hem en hel samling med santisar som jag bytt till mig, en hel massa fina. Dessutom har jag dristat mig till att lägga ut på tradera, kan ju vara kul att prova på faktiskt. Startat upp lite blad också så att framtiden är säkrad på en del sorter.

I går investerade jag i ny belysning i min hylla, hade först tänkt lysrör men jag fyller år snart och jag hade ju redan en massa spotlights. Det gjorde att av kostnadsskäl välja lågenergilampor, de avger ingen värme och en massa mera ljus så jag hoppas att det funkar.

Men till våren behövs nog en hylla till... Jag hör redan min man´s vrål.....för mina vårsådder. De blir ju inte lika mycket som förr om åren, bara lite tagetes och rudbeckia. Har en massa äldre fröer liggandes som man kan prova med också, men jag vet ju hur det blir när frökatalogerna börjar att komma och trädgårdstidningarna andas vår, man kan inte hejda sig.

Men nu är det som sagt höst och det börjar bli dags att bo in sig inne, tur jag har santisarna som i år har blommat på bra men en del har också strukit med. Så är livet och inget att göra åt, bara att försöka få tag i dem igen.


Här är den enda bilden på de älskade dahliorna, den enda som hann blomma innan den frös.



Nu ska jag se om det finns nåt att fika.

Tjingeling!

1 kommentar:

Carpe Diem. sa...

Hejsan!
Ja, jag sprang runt i stugan med handukar och filtar till mina plantor. Men man måst väl inse att det är höst nu, särkilt när det är minusgrader när man ska ut med hunden!
Jag övervintrar mina pelargoner i stugan, har bara +4 därnär vi int är där. Och dom blommar hela året.
Jag är avis på dina santisar! Men jag börjar tro att det är bara vissa människor som kan med dom, och jag hör inte dit! Dom slokar bara dom ser mej! Min syster däremot......hennes karl låter väl som din ungfär:INT en till!

Och jag har fått en pion på halsen, som jag int visste att jag skulle få. Så det blir till att gräva i helgen och hålla tummarna att den överlever!
Får väl lägga ut en fleecepläd...är mest rädd att den int överlever eftersom det har blivit frost.
Näpp nu ska det vilas!
Kram