söndag 6 juli 2008

Recept på såpsprit, bekämpa ohyra

Nu är det länge sedan sist igen och det har hänt en del.


Min gång är klar och nu kan jag njuta till fullo av mina rabatter, men det skapas nya i min hjärna. Det kanske är det som gör att allt känns lite segt just nu, kroppen lägger av bara jag gör något extra typ promenera och sedan städa eller nåt.

Nåja det handlar ju om min trädgård och santisarna.
Tog tag i att städa upp ibland mina krukor och pinaler, gjorde såpsprit som visst ska ta död på en del oknytt.

Stark lösning:

2 dl Såpa
4 msk t-röd
1 l vatten

Detta kan man skölja krukor i och vid svåra attacker bland clematis och prästkragar mm har jag vattnar runt plantorna höst och vår.

Svag lösning:

1 dl såpa
2 msk t-röd
1 l vatten

Detta kan man spraja runtom jorden hos växten och lite försiktigt på blad, prova först för att kolla hur det funkar. Ska visst vara ok för santisar.

Mina rosor har växt till sig ordentligt och har hur många knoppar som helst, några är på väg att slå ut.

Jag har också ägnat en dag till att hjälpa min systerdotter med hennes trädgård, den varmaste dagen av dem alla då jag tänkte sola...men icke....Hoppas nu bara att växterna har klarat sig för tajmingen var ju inte den bästa förståss, men bra blev det.

Har särat på en del plantor och har fått en del bebisar, ska testa att sälja på tradera men ska vänta tills värsta värmen är över. Spännande att se om det går bra, man kan kanske få råd att köpa nya.

Ska nog gå i säng nu så jag orkar lite i morgon.

Tjingeling!

Inga kommentarer: