söndag 16 mars 2008

Städning


Idag har jag gjort iordning gästrummet, vilka som ska komma och bo där? Mina frösådder i första hand och även en hel del av mina saintpaulior. Det var ganska mycket pyssel med att lokalisera om inredningen och tänka ut hur allt skulle vara, men jag tror att jag lyckats ganska så bra. Bara mina plantor klarar sig bättre i år än i fjol, då dog väldigt många innan jag ens fått ut dem till växthuset.



Varje år tänker jag att jag inte ska sätta så många frön men de senaste åren har det blivit mellan 300-700 stycken plantor, men många av dem stryker med i hanteringen och en del ges bort. Men det tar sådan plats när jag omskolat alla och jag måste ha dem inne tills jag kan använda växthuset, de klarar inte av värmen och tyvärr har jag inte haft så bra ljus. I år har jag dock investerat i några spotar, får se om jag får råd till några lysrör för de är bäst.



Dog gjorde nog en santisbebis, turligt hade jag satt moderbladet en gång till men det vet man ju inte om det klarar sig och den var väldigt seg av sig att komma upp. Men jag har ju några på väg och i år hoppas jag få mera blommor, hoppet ska man aldrig ge upp.



Mina fröer ska jag sätta strax efter påsk vilket jag tror blir bra. Det ska bli spännande att se hur det går i år även om jag satsar mest på sorter som jag kan och inte så mycket på perenner, det finns inte så mycket plats över i mina rabatter och min man vill inte ha fler. Fast han tycker det är vackert när det väl blommar och det tycker jag med.

Inga kommentarer: