tisdag 13 maj 2014

Växthusbygge

Tänkte visa några bilder från bygget av växthuset 2012, det kommer säkert fler bilder när jag letat lite mera noggrant.

 Det känns långt borta när glaset ligger under snön, men vid påsktiden 2012 kunde man skönja toppen av trälådan.

När snön smält bort började jag att koppla ihop huskroppen, det tog längre tid än vad jag trott och lätt var det inte. Kan man skylla på ritningen kanske......

Så kom semester och den ägnades åt att fylla och gjuta i marken som blivit isolerat mm. Vi gjorde även en stödmur till vänster om växthuset, meningen var att den skulle fyllas med grovgrus. Men det blev ju något helt annat till slut.
 Något som jag var mest orolig över var hur skelettet skulle passa på den gjutna sulan, vi hade gjutit djupa rör på hörnen och i mitten av långsidorna. Men det sa bara klonk och allt var bra nästan på en gång.
 Vi satte för den öppna platsen mellan sulan och huset med impregnerat trä, när det ruttnar är det bara att byta ut det. Glaset sattes i och voila var det "klart".                                                                                                                                                Nu var det bara inredningen kvar och den återkommer jag till allteftersom, annars blir det så massivt.
 Sist kommer här en bild från den sena påsken i år. Jag har isolerat halva växthuset med frigolit på väggarna, bubbelplast i taket och fiberduk som gardin/avdelare.

Vi satt 8 personer i den bortre delen och smaskade på smörgåstårta, det var varmt och mysigt. När det blev lite kyligare satte jag igång byggfläkten och den är bra på att hålla värmen.

Och ja... Smörgåstårtan var jättegod, hade ju gjort den själv efter min systers recept.

Inga kommentarer: